Om business partners te begeleiden in de transitie naar de Cloud kan het Cloud Acceleration Model als leidraad worden gebruikt. Dit model is ontwikkeld door de business community SaaS4Channel.eu. Door ondernemers voor ondernemers.
De eerste stap in dit model is de strategie. Te vaak wordt een overgang van traditioneel naar Cloud als een technisch project beschouwd. Onder het motto ‘we kunnen het bouwen’, wordt een Cloudoplossing gebouwd. Maar waarom? Omdat Cloud geen hype meer maar mainstream is geworden? Omdat u gelooft dat dit kansen biedt om uw bedrijf verder uit te bouwen? Adoptie van de Cloud heeft impact op de gehele organisatie. Zonder een goede strategie is de gang naar de Cloud gedoemd te mislukken.
De statistieken werken niet mee. De meest succesvolle Cloud-aanbieders, zijn bedrijven zogenaamd ‘born in the Cloud’. Zij bieden geen traditionele oplossing en zijn volledig gefocust op het bouwen van een abonnementenbestand. Ondanks dat de Cloud een belangrijke plaats in het huidige ICT-landschap inneemt, is het ook niet zo dat Cloud het antwoord is op alle vragen. Er zijn voldoende situaties of toepassingen te vinden waar een traditionele oplossing nu het best tot zijn recht komt en dat ook in de toekomst zal blijven doen. Aan u de beoordeling of dit ook voor uw doelgroep en portfolio geldt.
De Cloud vraagt om het herijken van uw visie op ICT, op uw klanten, uw partners en vooral uw onderscheidend vermogen in de markt. Een van de belangrijke drivers van Cloudadoptie is standaardisatie. Onderscheid maken op productniveau wordt dan ook steeds lastiger met lagere marges tot gevolg. Waar gaat u in de Cloud geld verdienen? Wat is uw strategie om met of zonder Cloud de toekomst met vertrouwen tegemoet te kunnen zien?
Dit is een mooie brug naar het business model. Wordt traditionele ICT meestal in projectvorm geleverd met als resultaat een factuur, een kenmerkend element van Cloud-oplossingen is dat het naar gebruik wordt gefactureerd. Zeer flexibel en met relatief kleine bedragen per keer. De organisatie moet hier op ingericht zijn. Zeker in de overgangsfase. Als het aantal abonnementen toeneemt, is dit ook een basis voor meer financiële stabiliteit naar de toekomst. Het voorkomen van churn wordt steeds belangrijker.
De overstap naar de Cloud vraagt om innovatie. Nieuwe diensten die de erosie van marge helpen tegengaan en u ook opnieuw onderscheiden van uw concurrent. Een belangrijke keuze is wat u zelf gaat ontwikkelen of wat u in de nieuwe situatie beter kunt afnemen van een specialist. Schaalgrootte is belangrijk. Bouwt u een oplossing die zeer vergelijkbaar is met die van concurrenten, denk drie keer na of u voldoende schaalgrootte kunt realiseren om levensvatbaar te zijn. De concurrent opereert niet alleen lokaal, maar kan ook op wereldwijde schaal actief zijn. Aan de kostenkant van de Cloudoplossing is dit een wereld van verschil.
Als u ervoor kiest Cloudoplossingen te ontwikkelen en aan te bieden, kijk nog eens goed naar uw strategie. Het Cloud Acceleration Model kan u helpen een globaal beeld te vormen van uw voortgang. U vindt het op www.saas4channel.eu.
Leo van Schie
SaaS4Channel